Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Rita & Huib - WaarBenJij.nu Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Rita & Huib - WaarBenJij.nu

Santiago de Compostela

Door: Rita & Huib

Blijf op de hoogte en volg Rita & Huib

14 September 2017 | Spanje, Santiago de Compostella

Dag 15;
Om 07:45 gaan we op stap, we worden uitgezwaaid door de Duitsers en Canadezen.
Op naar Santiago, het zal 12 a 13 km. Lopen zijn. We zetten er goed de pas in en zijn al spoedig kilometers ver weg, de weg heeft toch nog een paar venijnige klimmetjes in petto voor ons. Erg inspirerend is de omgeving niet, we komen langs de plaatselijke TV studio en wat fabrieken. We bereiken Monto Gozo, vandaar uit zien we Santiago in verte liggen. Daar vlakbij ligt een gigantisch complex met een soort kazerne gebouwen, zwembad ed. We horen later dat het een studenten campus is. In het schooljaar zijn er nl. 35.000 studenten! In Santiago.
We lopen door de buitenwijken en nemen, na 10 km een koffiepauze.
En dan eindelijk komen we in het oude centrum aan met daar de kathedraal, word normaal niet zo enthousiast van een kerk maar ben blij dat ik er ben.
We lopen en kijken wat rond, de pelgrimsmis begint om 12:uur
Maar er staat een gigantische rij mensen te wachten om binnen te gaan, het lijkt de Efteling wel op een mooie zomerdag.
We besluiten ons certificaat te gaan ophalen, het is wel even zoeken waar het is, want het is niet duidelijk aangegeven. Ook daar is het behoorlijk druk maar we besluiten toch maar aan te sluiten. Tijdens het wachten praten we wat met stel uit België, welk de camino Portugese heeft gelopen. Ook hebben we een gesprek met een leuke man uit Mexico. Eindelijk aan de beurt en krijgen het begeerde certificaat. Nog even een high five met de blije Mexicaan en nu op zoek naar ons appartement, dat we gisteren hebben gereserveerd. Met hulp van de mob vinden we het snel. Het ziet er weer prima uit. We rusten wat en gaan dan de stad verkennen en om treinkaarten te kopen voor zaterdag, als we naar Madrid af reizen. Daarna vinden we snel een leuk terras en doen ons daar tegoed aan tapas en Vino Blanco. We zien nu ook regel matig pelgrims die we gedurende onze reis ontmoet hebben. Het zijn hartelijke weerziens en begroetingen en al gauw zitten we een ruime kring gezellig te kletsen.
Naast ons komt een Spanjaard uit Barcelona zitten met wat familie, hij heeft ons eerst niet de gaten maar al gauw herkend hij ons en begroet ons blij verrast met een warme omhelzing.
Het is heel gezellig. Echter Na een poos nemen we afscheid en gaat ieder zijn eigen weg.
We gaan naar de kathedraal, het is er nu een stuk rustiger, we bekijken al dat pracht en praal, wat katholieken eigen is. Rita gaat in een bankje en loop ik nog wat rond. Dan word ik op schouder getikt en tot mijn grote en blije verassing is het franse echtpaar! Het is wederom een blij en enthousiast weerzien. We dachten nl. Dat ze onderweg naar huis waren! Echter wat blessures gooide roet in het eten en nu gaan ze morgen naar huis. Ik haal Rita op en die is ook verbaasd en blij verrast. We hebben elkaar veel te vertellen.
Na een poos nemen we hartelijk afscheid van elkaar.
We lopen nog wat door de stad en gaan terug naar het appartement, tijd voor rust. Morgen zijn we hier nog een hele dag, dus tijd genoeg. Rita: we zijn er! We zijn in Santiago! Meer dan 300 km lopen! En wat een mensen
massa hier! Lange rijen voor de kathedraal en voor ons certificaat. Wat later , zonder rugzak, kan ik er beter van genieten en is heerlijk alle mede-pelgrims weer te zien. Net als bij het folklore festival ben je heel snel vrienden. Ook al kennen we bijna van niemand de naam. Het zijn : ons frans koppel uit Toulouse, onze man uit Barcelona, de Noorse zussen met mama, de Canadezen , etc etc . We hebben waardevolle momenten met ze mogen delen. Deze momenten nemen we mee en zullen ze koesteren.
Lieve, lieve mensen , dank voor het volgen, voor jullie berichtjes, voor jullie support! Geloof me, het heeft ons echt geholpen! Maar vooral grote dank aan mijn lief: wat heb jij mij er doorheen getrokken! Hand in hand, jij vooruit, ik achteruit, ik strompelen, jij kuieren, als tamboer maître voor mij uit, zodat ik de juiste cadans te pakken krijg. Het was een prachtig avontuur, op naar het volgende!

• 14 September 2017 - 21:37

Ad Backer:

Proficiat hoor! Wat een prestatie!

• 14 September 2017 - 21:44

André En Rianne:

Gefeliciteerd met jullie geweldige prestatie en heel hartelijk bedankt dat we elke dag konden meegenieten van jullie belevenissen, hebben we toch een heel klein beetje meegelopen.

• 14 September 2017 - 22:43

Anneke:

Van harte een dikke proficiat! Jullie hebben het geklaard! Nu maar eerst eens uitrusten en genieten van de nog resterende dagen. Veel rustplezier en een goede terugvlucht. Groetjes Anneke en Pierre.

• 15 September 2017 - 00:33

Jan Hoogeveen:

Met bewonderenswaardige inspanningen de Camino de Santiago gelopen. Proficiat. Het was leuk om jullie via de dagelijkse reisverslagen te volgen. Met een schat aan ervaringen weer huiswaarts. Een goede terugreis en geniet van jullie herinneringen.

• 15 September 2017 - 07:40

Toon: