Portomarin - Reisverslag uit Portomarín, Spanje van Rita & Huib - WaarBenJij.nu Portomarin - Reisverslag uit Portomarín, Spanje van Rita & Huib - WaarBenJij.nu

Portomarin

Door: Rita & Huib

Blijf op de hoogte en volg Rita & Huib

09 September 2017 | Spanje, Portomarín

Dag 10;
Vandaag "uitgeslapen", we vertrekken om 08:15. Einddoel vandaag Portomarin. We merken wel dat we dichter bij Santiago komen het is soms druk, hele schoolklassen, Amerikanen en andere die de 100km lopen, want dan krijg je namelijk ook een Camino certificaat in Santiago, En er zijn veel van deze toeristen pelgrims! Onderweg komen we gelukkig ook veel van ons bekende groepje "echte"pelgrims tegen. We doen het rustig en nemen vaak pauzes. Bij sommige rustlocaties is het soms een gekkenhuis, er zijn er die van elke locatie, hoe klein ook een stempel willen, cafe stempels noemen we dat. Het landschap waar door we heen lopen is weer prachtig, het mooie van wandelen is dat je veel meer ziet en ervaart. Vele plaatsjes en gehuchten passeren we weer, Barbadelo, Pena, Leiman, mercado de Serra, Peruscallo, Lavendra, enz..... ik praat met Amerikaanse uit Miami die hier op "pelgrims tocht" is, ze schrikt als ik vertel waar wij gestart zijn. Ze is al drie maanden in Europa en heeft voor twee maanden een appartement in Parijs gehuurd. Ze is blij hier te zijn en niet in de States, nl. de orkanen. Heeft naar thuis gebeld en haar huis staat er nog. Aangekomen in Portomarin, de stad ligt tegen heuvels en je moet een lange brug over en steile trap op voor je in de stad bent. Het was een lange en vermoeiende dag.
Morgen op naar Palas de Rei.
Rita: vandaag wederom op het gemak, veel pauzes, en daarom ook pas om 6 uur aangekomen op de plek van bestemming. Terwijl ik geniet van een vino zie ik opeens onze franse vriendin, ze schiet ons cafeetje binnen en is heel blij ons te zien , ze dacht dat we gestopt waren, vanwege " de genoux" . Ik vertel haar dat we wel besloten hebben om de komende etappe wat in te korten. We nemen morgen een taxi naar Hospital deCruz en korten zo de route met een kilometertje of 12 in. Hopelijk kunnen we dan de knieën wat rust geven en is er een betere verdeling van de nog te lopen etappes. Onderweg hebben we samen ook veel plezier. Simpele dingetjes , maar die kunnen de camino toch ook weer zo bijzonder maken. Hasta luego!

• 10 September 2017 - 08:25

Rudi Clemminck:

Dapper van Rita om het ondanks de ongemakken vol te houden. Veel sterkte vandaag.

• 10 September 2017 - 15:55

Jan Hoogeveen:

Vanuit een luie stoel kan ik alleen maar mijn petje afnemen voor jullie prestatie. Voor de laatste dagen nog heel veel succes en plezier.